Maxa sovrumsnjutet, även på sommaren!

Här på Pysselakuten har vi tidigare skrivit om hur man kan göra det riktigt fint i sovrummet och inreda med en personlig stil. Virka ett överkast, köpa vackra sängkläder och bara drösa på med mängder av mjuka kuddar precis överallt. Men sovrummet ska ju inte bara vara fint. Det ska vara praktiskt också och få jobbet gjort: sömn.

På semestern är vi många som vill få några extra sovtimmar. Man vill ta igen sömnskulden och få kroppen att vila ut. Det brukar ofta gå bra, och är ett effektivt sätt för många att ta igen förlorad sömn för resten av året. Slappna av med sol och bad och långa lata timmar mellan lakanen. Men det finns två problem. Det strålande nordiska ljuset som går genom märg och ben på sommaren när vi tar ut våra semesterveckor – och värmen. Ljus och hetta är två klassiska sömntjyvar. Men det går att komma problemen på spåren. Den som lider av sömnproblem får ofta ännu mer problem på sommaren, eftersom ljuset gör att halterna av melotonin i kroppen minskar. Hormonet reglerar vår dygnsrytm. Ljuset stör vår sömn, men man har å andra sidan ett mindre behov av att sova än under årets mörka månader. Ett annat stort problem är värmen. När det är över 30 grader sover vi betydligt sämre eftersom kroppen måste arbeta mer för att reglera ämnesomsättningen.

Fler goda råd som inte är dyra

Kom ihåg att oron för att somna ofta är det värsta. Det bästa är att säkerställa sig om allt det konkreta – skön säng, mörkt rum, sval natt – för att sedan gå på huvudproblemet. Det viktiga är att varva ner på kvällen och inte gå direkt från storgräl och arbete till sovplatsen. Undvik också att äta tungt före sänggåendet. En liten kvällsmacka smakar ofta bra däremot. Tänk på trevliga saker innan du ska sova. Som ett fint barndomsminne, en härlig plats eller kanske någon du håller extra kär. Distrahera sömnoron och fokusera på något annat. Läs en bok eller lyssna på avkopplande musik. Man kan också skriva ner alla de störande tankarna för att få bort dem ur huvudet. När de är nedskrivna gäller det att lägga dem åt sidan och konstatera: det där tar jag tag i imorgon.

Dröm sköna sommardrömmar!

????????????????????????????????????????